Ministar prometa i komunikacija BiH Ismir Jusko, odgovarajući u intervjuu za Fokus.ba na pitanje hoće li novac prikupljen od akciza na gorivo „pojesti“ državni i entitetski administrativni aparat, izjavio je da taj novac mora biti utrošen u daljnje investiranje u cestovnu infrastrukturu.
– Usvojenim Zakonom o akcizama predviđeno je osiguranje finansijskog okvira koji će omogućiti to investiranje. Oslanjanje samo na EU fondove ne može biti glavni izvor finansiranja izgradnje infrastrukture – naveo je Jusko.
Dinamika gradnje
U proteklim godinama izgradnja novih kilometara autoputa nije išla dinamikom kakvu su očekivali građani. Šta su bili osnovni problemi?
– Kada je riječ o dinamici gradnje moderne cestovne infrastrukture BiH, očekivali smo bržu dinamiku, prvenstveno dionica na Koridoru 5C. Međutim, finansijski modeli po kojima je vršena dosadašnja gradnja infrastrukture BiH, dakle kreditno zaduživanje, skoro su u cijelosti iscrpljeni, što je u mnogome utjecalo na samu dinamiku gradnje.
Usvajanje Okvirne prometne strategije BiH za period 2016.-2030. godine omogućilo je BiH apliciranje s infrastrukturnim projektima prema međunarodnim finansijskim institucijama, što je rezultiralo pozitivnom ocjenom četiri projekta na Samitu u Trstu, ukupne vrijednosti od skoro pola milijarde KM, od čega je skoro 100 miliona KM grant sredstava. Naime, radi se o dvije dionice na Koridoru 5C kod Zenice, petlji Johovac-Rudanka i modernizaciji Luke Brčko.
Nedavno ste održali završni sastanak s turskom delegacijom vezano za izgradnju brze ceste Sarajevo – Beograd. Kada bi radovi mogli početi i postoje li određene prepreke, npr. eksproprijacija zemljišta ili nedostatak dogovora s nižim nivoima vlasti, što su do sada često bili problemi?
– Delegacija Republike Turske, predvođena zamjenikom direktora autocesta Republike Turske, boravila je u BiH od 5. do 10. februara 2018. Jedina tema kojom se bavila turska delegacija odnosila se na gradnju autoceste/brze ceste Sarajevo – Beograd. Tokom boravka, 6. februara 2018. u organizaciji Ministarstva komunikacija i prometa BiH održan je sastanak turske delegacije s predstavnicima entitetskih ministarstva za promet i direkcija za ceste i autoceste, na kojem su prezentirane sve raspoložive informacije vezano za dvije trase prometnice Sarajevo – Beograd.
U kojem realnom roku ova brza cesta može biti završena?
– Nakon što se uradi sva raspoloživa dokumentacija, uključujući glavne projekte, kao i druge neophodne pripremne aktivnosti na izgradnji prometnice, tek tada će se s određenim stepenom preciznosti moći prognozirati vrijeme neophodno za okončanje njene izgradnje.
Koji su to drugi infrastrukturni projekti koji će biti u fokusu u ovoj godini?
– Kao glavni prioritet izgradnje nalaze se dionice na Koridoru 5C koje su u direktnoj nadležnosti entitetskih ministarstva i direkcija za autoceste. Nažalost, Ministarstvo komunikacija i prometa nema nadležnost da raspisuje tendere za izgradnju dionica na Koridoru 5C, jer je to u nadležnosti entitetskih ministarstava i direkcija za ceste i autoceste.
Kada je riječ o nadležnostima državnog Ministarstva, tu se prije svega provode aktivnosti na nastavku gradnje mosta preko Save na Koridoru 5C u mjestu Svilaj na granici prema Hrvatskoj. Također, shodno nadležnostima, za tekuću godinu pokrenute su i aktivnosti na zaključivanju Sporazuma BiH s Crnom Gorom u vezi s izgradnjom mosta na rijeci Tari, na granici između dvije zemlje.
Kada je riječ o najzahtjevnijem dijelu Koridora 5C, prema jugu, postoji li realan rok do kojeg bi građani mogli dobiti tu lakšu povezanost s Jadranom?
– Kao što ste upoznati, u 2017. godini Federacija BiH je usvojila prostorni plan za autocestu na Koridoru 5C. Na ovaj način omogućena je detaljna izrada neophodne dokumentacije za izgradnju dionica Koridora 5C, kako prema sjeveru tako i prema jugu zemlje.Dionica prema jugu predstavlja jednu od tehnički najzahtjevnijih i finansijski najskupljih dionica. JP “Autoceste FBiH” za dionicu prema jugu imaju dijelom pripremljenu dokumentaciju nivoa idejnog/glavnog projekta, te se trenutno provode aktivnosti na osiguranju finansijskih sredstva neophodnih za gradnju pojedinih dionica prema jugu. Nakon što budu osigurana finansijska sredstva, pristupit će se gradnji dionica Koridora 5C prema jugu.
Usvojeni zakoni
Od 1. februara građani BiH plaćaju skuplje gorivo zbog rasta akciza. Hoće li prikupljeni novac zaista biti utrošen u finansiranje novih cesta ili će to „pojesti“ državni i entitetski administrativni aparat?
– Postojeći modeli izgradnje cestovne infrastrukture Bosne i Hercegovine su u finansijskom smislu iscrpljeni. S obzirom na stanje i razvijenost infrastrukture u Bosni i Hercegovini, svaki zastoj u gradnji direktno utječe na BDP zemlje u negativnom smislu. Također, oslanjanje samo na EU fondove ne može biti glavni izvor finansiranja izgradnje infrastrukture.
Usvojenim Zakonom o akcizama predviđeno je osiguranje finansijskog okvira koji će omogućiti investiranje u cestovnu infrastrukturu tako da, jednostavno rečeno, sredstva prikupljena od Zakona o akcizama moraju biti utrošena u dalje investiranje u cestovnu infrastrukturu.