Više od deset godina razni ministri neuspješno su pokušavali napisati i sastaviti prihvatljivu državnu strategiju za transport, koja bi našoj državi osigurala milionska sredstva evropskih banaka i fondova. Za rukom je to pošlo tek državnom ministru komunikacija i prometa Ismiru Jusku (SBB).
Nakon nekoliko napornih mjeseci, strategija je konačno usvojena prije nešto više od godinu, a naša država tako je izbjegla da postane putna crna rupa u regionu. Dobrobiti usvajanja ovog dokumenta koji nam je omogućio i pristup u Transportnu zajednicu, kako nam je kazao Jusko, mogle bi se osjetiti već za nekoliko mjeseci.
Domaće firme
Mnogo se pričalo o Transportnoj strategiji, ali ona je nakon usvajanja pomalo pala u zaborav. Šta smo do sada dobili njenim usvajanjem?
– Mislim da ni 16 mjeseci nakon usvajanje ljudi nisu svjesni njenog značaja. Prvi benefit koji smo dobili bila je prilika da apliciramo za sredstava za naše projekte u okviru samita zemalja zapadnog Balkana u Trstu. Tu smo dobili pola milijarde KM, od čega je 96 miliona grant sredstava. Ta su sredstava za tri projekta na Koridoru 5C i revitalizaciju luke u Brčkom. Prije petnaestak dana u Londonu je potpisan novi ugovor u vrijednosti od 750 miliona eura za pet dionica na Koridoru 5C. I to su samo prvi benefiti – ističe Jusko.
Dakle, radi se o sredstvima od oko dvije milijarde KM do sada?
– Tačno. Dvije milijarde KM za osam projekata na Koridoru 5C i revitalizaciju luke Brčko. Dakle, u roku od dvije godine mogli bismo imati otvorenih osam gradilišta, za koja imamo faktički spreman novac, i sve to je zahvaljujući usvajanju tog dokumenta. Da se to nije desilo, ovaj novac bio bi preusmjeren nekim drugim zemljama u regiji.
Ne moramo biti previše stručni da zaključimo koliko je to novih radnih mjesta za naše građane, koliko će posla imati naše domaće firme… Ne bih htio da prejudiciram, ali mislim da će na određenim pozicijama i nedostajati radne snage, ali našim firmama želim što više takvih problema. Zbog svega toga, drago mi je da će moj mandat obilježiti usvajanje ove strategije.
Kada bi mogli krenuti prvi projekti u realizaciju, a od tog novca?
– Sredstva od Transportne zajednice moguće da će biti aktivna već za nekoliko mjeseci. Ovih 750 miliona eura iz Londona zavisit će od entiteta, jer su međunarodni tenderi direktno u njihovoj nadležnosti. Odgovornost je sada na njima. Kada sam tek došao, entitetski nivoi žalili su se da ne mogu ništa učinit bez strategije. Evo, sad je imaju i otvoreni su svi finansijski kanali. Dakle, sad je na njih red, da konačno potrošimo taj novac.
Nakon Trsta, zna li se datum i mjesto održavanja sljedećeg samita na kojem bismo mogli aplicirati s novim projektima?
– To je 26. april u Ljubljani. Imamo spremna tri projekta s kojima ćemo aplicirati. Prezentirat ćemo šta je do sada dobiveno i prezentirati nove projekte: revitalizacija Unsko-sanske pruge, mostove Gradiška i Tara, pristupni put prema mostu Gradiška i dionice na Koridoru 5C, s akcentom na one od Sarajeva prema Mostaru. Bez dionica autoputa ti projekti su vrijedni skoro 20 miliona eura. Svu su oni spremni i usaglašeni s entitetskim vladama.
Studija izvodljivosti
Vaše ministarstvo i Vi imali ste i značajnu ulogu kada je u pitanju cesta Sarajevo – Beograd, za čije je finansiranje interes iskazala Turska. Šta je s tim projektom?
– Od samog početka zastupao sam tezu da je struka rekla da je Tuzla prioritet i veći problem kada je u pitanju povezivanje, ali isto tako, bio sam stava da ne smijemo zanemariti ni istočnu Bosnu, jer i taj dio moramo povezati. To sam rekao i Izetbegoviću (Bakiru, op. a.) na sastanku uoči njegovog puta u Tursku, ali i pred turskim investitorima. Drago mi je da je to na kraju prihvaćeno.
Mi smo svu dokumentaciju dali, to je skoro osam gigabajta materijala, i oni su nas zamolili da sačekamo da naprave studiju izvodljivosti. Mi to sad i čekamo. Dakle, u potpunosti smo uradili što je do nas, sada se čeka turska strana.
Spremni cjenovnici za 4G mrežu
Dugo već čekamo na 4G mrežu. Znamo li kada bi to moglo konačno proraditi i šta je s procesom digitalizacije?
– U narednih desetak dana ja ću prema Vijeću ministara BiH uputiti dokument, odnosno cjenovnike za mobilne operatere. Ako Vijeće ministara usvoji taj cjenovnik, više nema prepreke da mobilni operateri krenu sa 4G mrežom. Što se tiče digitalizacije, ono što moram istaći i na šta nisam mogao utjecati jesu žalbe na tendere. Ali i za digitalizaciju je sve spremno.
Uvođenjem slobodnih ruta letenja zaradili 4,6 miliona KM
Nedavno je objavljen podatak da je Agencija za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH povećala prihode za 4,6 miliona KM uvođenjem slobodne rute letenja.
– Meni je taj prijedlog došao na sto i kada sam vidio benefite, odmah sam potpisao i krenuli smo u realizaciju uvođenja tih ruta. Osim novca, to je odličan uvjet i uvod u kontrolu našeg neba za visine iznad 10.000 metara.