Implementacija odluka Ustavnog suda FBiH je ustavna i zakonska obaveza vlasti. Zato je poražavajuće da oko 40 odluka Ustavnog suda FBiH još nije implementirano, kazao je u razgovoru za „Avaz“ poslanik u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH Faruk Ćupina (SBB). Dodao je da Vlada FBiH ne pokazuje političku volju za implementacijom i poštivanjem pravosudnih odluka.
Ocjena ustavnosti
Ćupina je u parlamentarnu proceduru uputio Prijedlog zakona o dopuni Zakona o postupku pred Ustavnim sudom FBiH, koji predviđa da svi građani imaju pravo da podnesu apelacije za ocjenu ustavnosti zakona.
– Istovremeno, odbijanjem razmatranja konstruktivnih kritika, Vlada FBiH podriva nadležnosti Parlamenta te produbljuje pravnu nesigurnost. To je posebno vidljivo na Prijedlogu zakona o dopuni Zakona o postupku pred Ustavnim sudom FBiH – istakao je Ćupina.
Prema njegovim riječima, postojećom legislativom pravo pokretanja postupka pred Ustavnim sudom FBiH ograničeno je samo na ovlaštene predlagače.
– Predložena dopuna unapređuje mehanizam zaštite prava građana, kao i pravne sigurnosti u FBiH. Prijedlog zakona upućen je u parlamentarnu proceduru proteklog mjeseca, te se nadam da će Parlament i Vlada FBiH prepoznati njegov značaj i prednosti– kazao je Ćupina.
Dodao je da se uspješan demokratski sistem zasniva na efikasnoj interakciji između građana i vlasti.
– Građani moraju imati pravne poluge uz pomoć kojih komuniciraju s tri stuba vlasti. Predloženi direktan model pristupa Ustavnom sudu FBiH jeste važan iskorak ka jačanju upravo ovog demokratskog principa u FBiH, a koji jeste jedna od osnovnih vrijednosti razvijenih, stabilnih i demokratskih društava. Neki od aktuelnih primjera navedenog su sporne odredbe Zakona o stečaju FBiH, Zakona o notarima FBiH, Zakona o radu FBiH. Dosadašnja praksa ukazuje da mnogi ovlašteni subjekti često pokazuju nedostatak volje za blagovremeno prepoznavanje i pokretanje pitanja neustavnosti legislativnih odredbi – pojasnio je Ćupina.
Demokratski principi
Dodaje da iz navedenog trenda treba izuzeti potpredsjednika FBiH Milana Dunovića, koji zaista vrlo odgovorno i kvalitetno prepoznaje problematiku ispitivanja ustavnosti aktuelne legislative te nastoji zaštititi interese i prava građana FBiH.
– Kada govorimo o naznačenom predloženom modelu, važno je istaknuti da komparativno pravo ukazuje da legislative u zemljama EU, kao i regiona, posjeduju forme pravnog instrumenta da svako ima pravo na pokretanje inicijative za ocjenu ustavnosti i zakonitosti. SBB se zalaže za očuvanje državotvornog karaktera BiH te unapređenje vladavine prava i demokratskih principa na području cijele teritorije BiH – naglasio je Ćupina.
Neodgovorno ponašanje izvršne vlasti
– Odluka U-15/10 Ustavnog suda FBiH vrlo je dobar primjer neodgovornog ponašanja izvršne vlasti. Podsjećam da su objavljivanjem ove odluke sporne odredbe Zakona o notarima FBiH prestale biti na snazi. Istovremeno, resorni ministar Mato Jozić od dana objavljivanja odluke ne samo da nije poduzeo konkretne korake ka implementaciji odluke nego je u martu prošle godine čak i obustavio rad Komisije za provođenje odluke. S obzirom na to da Programom rada Vlade FBiH za tekuću godinu izmjene pet spornih zakona nisu predviđene, zaključujemo da resorno ministarstvo zadržava neodgovorni odnos prema zakonskoj obavezi implementacije odluka Ustavnog suda FBiH – smatra Ćupina.