Kada se okonča pandemija, turizam može još jednom postati motor ekonomskog razvoja Bosne i Hercegovine kao izvor ponosa koji ujedinjuje ljude iz svih sfera, poručila je administratorica Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) Samanta Pauer (Samantha Power) tokom zvanične posjete Bosni i Hercegovini.
Pauer je na Trebeviću predstavila inicijativu za unapređenje BiH na međunarodnom turističkom tržištu te podršku USAID projekta razvoja održivog turizma u BiH na tom putu.
– Srce mi je ispunjeno jer sam nazad u Bosni i Hercegovini, zemlji koja je promijenila trajektorij mog života i karijere. Ja se ne sjećam ove zemlje samo kao važnog mjesta, nego kao i izuzetno lijepog mjesta i čast mi je što sam na Trebeviću gdje mogu pokrenuti ovu kampanju koja poziva sve da osjete ovu ljepotu koja oduzima dah – kazala je Pauer.
Na Trebević je stigla žičarom, a kako je kazala, tokom vožnje ne samo da je bila oduševljena pogledom, nego je uspjela vidjeti i bob stazu sa Olimpijade 1984. godine.
– Sjećam se da smo majka i ja sjedile ispred televizija i postajale smo eksperti u sportu kojeg ranije nismo gledale. Energija koja je okruživala tu Olimpijadu mogla se osjetiti s udaljenosti od hiljada milja i tokom tih nekoliko sedmica oči cijelog svijeta su bile na Sarajevu – podsjetila je Pauer.
Kako je kazala, Olimpijada i dalje ostaje u sjećanju kao veliki uspjeh.
– Međutim, manje od deset godina kasnije izbio je rat. Sarajevo je još jednom postalo centar pažnje svijeta. Godine 1993. sam došla ovdje kao mlada novinarka da izvještavam o ratu. U osnovi te patnje sam primijetila vrlo otporne i snažne ljude. Oni su me pozivali u svoje domove, nudili su mi što god su imali od hrane, dok su se svakodnevno suočavali sa snajperskom paljbom i granatiranje. Ovo je narod koji ima mnogo toga za ponuditi.
Ljudi ovdje imaju priliku ovu zemlju pretvoriti u novu veliku turističku destinaciju u Evropi. Prije pandemije na turizam je otpadalo gotovo 10 posto BDP-a ove zemlje i uz pravi pristup oporavku nakon pandemije u ovoj industriji, ona može dodatno porasti – kazala je Pauer.
Prema njenim riječima, Bosna i Hercegovina je imala treću najveću stopu rasta turizma u svijetu 2019. godine. Pauer je podsjetila da je USAID tokom protekla decenije podržao napore na promociji turizma u zemlji.
– Podržali smo vas u izgradnji Via Dinarice, uspjeli smo razviti jednu stazu za pješačenje svjetskog nivoa. Pandemija je to zaustavila, ali kada dođe do prekretnice, što će se desiti, USAID ostaje spreman da pomogne BiH da ponovno oživi te ture. Projekat USAID turizam nastoji i privući veći broj međunarodnih letova u BiH. Radi se o putnim agencijama i tour operaterima da organizuju veći broj dolazaka u zemlji. Kada se povuče pandemija, turizam može još jednom postati motor ekonomskog razvoja BiH kao izvor ponosa koji ujedinjuje ljude iz svih sfera – dodala je Pauer.
Na Trebeviću, Pauer su se pridružile ministrica okoliša i turizma Federacije BiH Edita Đapo, ministrica trgovine i turizma RS Suzana Gašić i predstavnik TripAdvisor-a.
– Gospođi Pauer naša zemlja nije strana i nepoznata. Poželjet ću vam svima dobrodošlicu na Trebević, olimpijsku planinu koja je za nas iznimno značajna jer gleda na naš glavni grad koji uvijek priča pozitivne priče o zajedništvu BiH. Turizam je danas u BiH jako važan jer generira ogromne devizne prilive u BiH i zapošljava oko deset posto od ukupno zaposlenih – kazala je Đapo.
Kako je kazala, u BiH imamo značajne znamenitosti koje su među najljepšim u Evropi.
– Međutim, suočavamo se sa mnogo izazova, kako da taj turistički potencijal koji imamo maksimalno iskoristimo i stavimo u funkciju ekonomskog razvoja naše zemlje. Projekat koji danas slavimo jeste pokretanje jedne međunarodne promocije BiH sa TripAdvisor-om koji predstavlja globalnu svjetsku internet platformu za turizam – pojasnila je Đapo.
Cilj TripAdvisor kampanje koju finansira Federalno ministarstvo okoliša i turizma, a implementira Privredna komora FBiH uz podršku USAID Turizam projekta, je podizanje turističke atraktivnosti Bosne i Hercegovine na prioritetnim tržištima poput Austrije, Njemačke, Turkiye, Srbije, Hrvatske te državama Perzijskog zaljeva.
– Bosna i Hercegovina nije imala ovakvu međunarodnu prezentaciju – kazala je Đapo.
Druge inicijative koje su predstavljene uključuju Svjetsko prvenstvo u raftingu 2022. koje se uz podršku Vlade RS-a održava u maju u Banjoj Luci, potom aktivnosti za razvoj i promociju Vinske ceste Hercegovina te unapređenje brenda BiH i povećanje broja aviolinija u zemlji.
– Danas smo na jednom bitnom događaju i da iskažemo i na koji način je saradnja do sad tekla između Ministarstva trgovine i turizma RS, Ministarstva okoliša i turizma Federacije BiH i USAID-a tokom proteklih 15 godina. Bilo je zaista dosta dobrih projekata, a ima i onih koji se posebno izdvajaju.
– Kampanja sadrži 26 interesantnih mjesta, pomno odabranih i već je prikazala najbolje što BiH ima za ponuditi – rekao je Rid.